Offerte automatisering: minder fouten, meer grip
Offerte automatisering is een van de logische stappen op weg naar groei. Je salesteam, accountmanager of -adviseur heeft immers de interesse gewekt van een nieuwe klant. Het offertetraject begint! Het liefst maak je daarin géén fouten: transparantie, overzicht en een correct proces zijn wenselijk. Een volgende fase in professionaliteit is daarom nodig. Prosolic is de partner die je helpt om offertes slimmer, sneller en foutloos te optimaliseren.
Een adviesgesprek inplannenWat doet offerte automatisering voor jouw organisatie?
Goede offerte tooling zorgt ervoor dat een prijsvoorstel voor een product of zakelijke dienst rechtstreeks uit je CRM automatisch gegenereerd wordt. Correct, kloppend en volledig. Je versnelt en verbetert ook het opvolgingsproces. Het handmatig opstellen van een offerte is dan niet meer nodig. Je bespaart tijd, bereikt meer consistentie, dankzij het gebruik van één format. En het ziet er bovendien nóg professioneler uit.
Daarnaast maak je een kwaliteitsslag: alle aspecten die bij een complete offerte horen worden meegenomen. Voor een betrouwbare automatisering van prijsopgaves hoef je met de juiste tool maar één keer goed de inrichting en instelling te bepalen.
Welke app gebruiken we voor offerte automatisering?
Voorop staat dat software nooit het doel is, maar het middel. Bij het automatiseren van offertes proberen we jouw commerciële proces vooral sneller en slimmer te maken. Tooling helpt daarbij.
Of je nu een MKB-organisatie bent die de eerste stappen zet richting een meer gestroomlijnd offertetraject, of juist vanuit groot-zakelijk op zoek bent naar schaalbaarheid: Prosolic denkt met je mee om tot passende implementatie te komen. Zoho CRM vormt de basis en waar nodig vullen we de inrichting van CRM aan met modules als Zoho Sign, Zoho Creator of Zoho Books. De toevoeging van de laatste module maakt een koppeling van geautomatiseerde offertes met facturatie mogelijk.

Welke bedrijven helpen we om offertes te automatiseren?
Wat bij Prosolic vooropstaat is dat we allereerst een adviserende partij zijn die helpt om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Je teams en medewerkers moeten kunnen blijven doen waar ze goed in zijn.
In situaties waarin sprake is van gezonde groeiambities en opschaling kunnen echter uitdagingen ontstaan. Offertehandelingen worden complexer en groter. Handmatig bijgewerkte Excel-sheets of Word-documenten leiden dan in de praktijk tot onnodige fouten, of ze belemmeren het traject met klanten. Offertes automatiseren leidt tot een verbeterstap.
De apps van Zoho ondersteunen jouw mensen en nemen taken (deels) over. De kennis van je medewerkers blijft behouden: zij kunnen zich focussen op nieuwe taken en meebewegen, terwijl in dit geval het offertetraject (deels) zelf draait. De menselijke maat (eindcontroles) blijft uiteraard altijd een rol spelen.
Prosolic staat klaar voor bedrijven gericht op groei & structuur. Bedrijven die snel en zonder een lange procedure aan de slag willen! Streef je dus naar gecontroleerde automatisering van offertes, met de mogelijkheid om dit te koppelen aan je voorraadbeheer, facturatie en projectmanagement? Neem contact op met Prosolic en til je workflow naar een hoger niveau!
Onze ervaringen met offerte tooling en (AI) automatisering
Prosolic is dé Zoho premium partner en combineert het beste van de Zoho-apps met eigen kennis en ervaring met bedrijfs- en klantprocessen. Een partnerschap dat het beste van twee werelden combineert: doorontwikkeling van apps, op basis van zakelijke kennis en expertise.
In de markt zien wij een stijging in behoefte aan AI-ondersteuning in het offerteproces, die zowel tekstuele adviezen geeft als upsell-tips, om het voorstel financieel aantrekkelijker te maken bijvoorbeeld. Zia genereert hiervoor kwalitatieve, bruikbare content. Daarnaast volgt Zia automatisch offertes op via verschillende communicatiekanalen.
We richten Zoho CRM zo in, dat het een centrale omgeving wordt voor offertecommunicatie, contracten, facturaties en aftersales. Dat doen we op basis van maatwerk, schaalbaarheid en toekomstbestendigheid. Met als uitgangspunt dat het altijd past of aansluit bij je specifieke werkwijze en identiteit.
Klantcase offerte automatisering
Recent hebben we de volgende case succesvol opgepakt:
Toegevoegde waarde Prosolic bij automatisering van offertes
Hoe pakken we dit concreet aan? Een gerichte offerte automatisering gaat verder dan “even een tool installeren”. De stappen die we zetten zijn:
1: We analyseren eerst je huidige offertetraject. Wat zijn de knelpunten en waar wil je verbeteringen terugzien?
2: We maken (in samenspraak) een Proof of Concept. Onze missie is om dat ontwerp exact aan te laten sluiten op je klant- en offreerprocessen.
3: Na goedkeuring en eventueel bijstelling implementeren we de offerte automatiseringstool, aangevuld met extra/noodzakelijke koppelingen.
4: We bieden vervolgens een training aan voor gebruikers, om de vaart in dit soort transities erin te houden.
5: Als de offerte tooling een tijdje operationeel is, stellen we de Zoho-inrichting bij als je bedrijfsontwikkelingen dat vereisen.
De toekomst in met kwalitatieve offerte automatisering
Wat merk je als je overgaat tot offertes automatiseren? Met de kennis van Prosolic en de kracht van Zoho integreren we een offertetool die voor jouw (MKB+) organisatie het verschil maakt, zodat:
klantgegevens automatisch worden ingevuld zonder fouten;
koppelingen met andere functies moeiteloos zijn te configureren;
opmaakmogelijkheden flexibel zijn en aansluiten bij je huisstijl;
interne en externe goedkeuringsprocessen volledig worden ondersteund (met digitale handtekeningen en checkfases);
je consistente output krijgt ter versterking van je merk;
inzicht en overzicht ontstaan, van aanvraag tot digitale accordering;
de rol van AI een steeds grotere rol speelt.
Misschien nog wel belangrijker is wat het oplevert. Je verkort de doorlooptijd, vermijdt fouten en bereikt hogere conversies. Kies voor een snellere opvolging waar je bovendien ook meer grip op krijgt. Ga daarom met ons het gesprek aan om het beste uit je offertes én automatisering te halen!
Veelgestelde vragen
Waar gebruik je Zoho CRM voor?
Zoho CRM biedt een scala aan functies en tools om bedrijven te helpen hun verkoop-, marketing- en klantenondersteuningsinspanningen effectief en efficient te beheren. Enkele belangrijke functies en mogelijkheden van Zoho CRM zijn onder andere:
Gegevensinvoer en beheer: Het begint met het invoeren en beheren van klantgegevens. Je kunt klantinformatie handmatig invoeren of gegevens importeren uit andere bronnen. Zoho CRM maakt het gemakkelijk om gegevens te organiseren en bij te werken.
Relatietbeheer: Zoho CRM biedt tools voor het beheren van contacten, leads en klanten. Je kunt gedetailleerde profielen van contacten maken, inclusief hun contactgegevens, interactiegeschiedenis, notities en meer.
Verkoopautomatisering: De software helpt bij het stroomlijnen van het verkoopproces. Je kunt verkoopkansen (deals) aanmaken, de voortgang van deals volgen en automatisering inschakelen voor taken zoals e-mailopvolging, offertes genereren en taakbeheer.
Marketingautomatisering: Zoho CRM omvat marketingfuncties, zoals het beheren van marketingcampagnes, e-mailmarketing, het volgen van leads en het segmenteren van doelgroepen voor gerichte marketing.
Rapportage en analyse: Gebruikers kunnen aangepaste rapporten en dashboards maken om inzicht te krijgen in verkoop- en marketingprestaties. Dit helpt bij het nemen van geïnformeerde beslissingen.
Klantenondersteuning en service: Zoho CRM biedt tools voor het beheren van klantensupporttickets en het bijhouden van klantinteracties, waardoor je de klantenservice kunt verbeteren.
Automatisering: Zoho CRM maakt gebruik van workflows en automatiseringsregels om repetitieve taken te vereenvoudigen. Dit kan onder meer het toewijzen van leads aan vertegenwoordigers, opvolging van inkomende leads en het activeren van herinneringen om vervolgacties te ondernemen omvatten.
Integraties: Zoho CRM kan worden geïntegreerd met andere softwaretoepassingen, zoals e-mailplatforms, marketingtools, boekhoudsoftware en meer, om gegevens en processen naadloos te koppelen.
Mobiele toegang: Via de mobiele app van Zoho CRM hebben gebruikers onderweg toegang tot klantinformatie, kunnen ze leads beheren en realtime updates ontvangen.
Wat zijn de voordelen van offerte automatisering?
Tijdbesparing
Minder foutgevoelig
Snellere doorlooptijd verhoogt conversiekansen
Altijd een consistente huisstijl
Betere opvolging en rapportage
Interesse in offerte automatisering met Prosolic en Zoho?
In gesprek komen?

Arthur
Commercieel Manager